Logistika 21. století

Po otevření trhu a pokrocích v dopravě dostaly světové obchody nový rozměr. Už dávno se nevyrábí lokálně, produkty se přesunují přes polovinu světa za svými cílovými zákazníky. Jsme zvyklý, že je nám k dispozici ovoce z celého světa. To zatěžuje životní prostředí. Navíc emise z dopravních prostředků škodí ovzduší a zhoršují stav přírody.
Na většině dálnic dochází během ranních a odpoledních špiček ke kolapsu dopravy. Na dálnicích stojí několikakilometrové kolony. Obce si staví obchvaty, aby odstínili dopravní nával na centra měst a ulevili tak dopravní situaci.
kola náklaďáku.jpg
Země EU už také sáhli k radikálnímu řešení a zakázali jízdu kamionů v určité dny v týdnu. V každém státě platí trochu jiná pravidla. V tuzemsku se zákaz vztahuje na vozidla s váhou nad sedm u půl tuny. Takové nákladní auta nesmí jezdit ve vymezený čas na dálnicích a také na silnicích první třídy. Samozřejmě i z tohoto zákonu existuje výjimka, ta povoluje průjezd vozům, které převážejí zboží podléhající zkáze, nebo zajišťují nějaké nutné služby pro občany. Výjimka může také být udělena v případě, že dojde k nějaké nečekané události a výjezd vozidla je nutný. Celoroční omezení platí pouze v neděli odpoledne. O velkých letních prázdninách je pak zakázáno jezdit s kamiony čtyři hodiny v pátek podvečer a dále také v sobotu dopoledne. Těmito opatřeními se vláda snaží donutit firmy, aby zredukovali provoz na silnicích a hledali alternativní logistické řešení.
asfaltová silnice.jpg
V Německu jsou pravidla ještě přísnější. Nejen, že je auta nesmí na silnice téměř celou neděli, ale stejný zákaz platí i během všech státních svátků. Dalším rozdílem je, že toto nařízení platí pro všechny silnice. Ve Spolkové zemi je ale na rozdíl od nás zákon, který nařizuje uzavřít obchody každou neděli a také o již zmíněných státních svátcích. Proto nezpůsobuje toto opatření u našich sousedů takové komplikace, jaké by mohli vzniknout u nás, pokud by došlo k rozšíření zákonu po vzoru Německa.